vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

Sapa is te koud

Het barre weer in de bergen van Sapa valt ons te zwaar. Vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Hanoi. Een dag eerder dan gepland. We zitten hier de ganse dag in een natte koude wolk. In al die jaren dat we reizen hebben we niet zulke barre weersomstandigheden moeten weerstaan. En dan te bedenken dat het 500 meter lager al weer een stuk beter is.

Gisteren kwamen aan in Sapa vanuit Bac Ha (hemelsbreed maar een paar kilometer van de Chinese grens). Daar hebben we twee markten bezocht. Deze markten zijn bijzonder omdat de lokale bevolking, de Mhong, in grote aantallen bijeenkomt. Met name de markt in Can Cau was heel bijzonder. Vooral de vrouwen gaan prachtig in klederdracht gekleed. Vrouwen komen daar bijeen om kleding te kopen. Het was wel een beetje absurd, want in onze ogen zien ze er allemaal het zelfde uit. Schijnbaar zijn er toch nuances in de kleding, want ze zijn er heel druk mee om het juiste truitje of jurkje te vinden. De mannen zijn vooral met het vee bezig: paarden, koeien, varkens, kippen, etc. Ook hier hebben de varkens het niet makkelijk, want ze worden na verkoop in een juttezak gestopt. Na één nacht in Bac Ha namen we, na het nodige schoolwerk, met onze Vlaamse reisvrienden een busje naar Sapa. Bac Ha was fris, maar OK. In Sapa sloeg de kou meteen in de botten. Een open haard en een elektrisch kacheltje konden er niet zorgen om de temperatuur in de kamer hoger dan 10 graden te krijgen. Gelukkig hadden we wel electrische dekens in bed, dus het resterende schoolwerk werd in bed gedaan.

Toen onze Vlaamse reisgenoten ons vanochtend meldden dat ze het vanwege de gezondheid van hun kinderen (die zijn aardig verkouden) het hier voorgezien hielden, hadden wij niet veel tijd nodig om ook dat besluit te nemen. We zijn blij dat we dat besluit hebben genomen, want het lesgeven in die kou is niet makkelijk. Volgens de lokale bevolking hebben ze normaal twee of drie van dit soort dagen in januari. Nu is het al drie weken zo koud. In Thailand werd ons ook al gemeld dat het koud was (ondanks de 30 graden), dus schijnbaar is het klimaat echt van slag.

Maar goed het mag de pret niet drukken. We hebben ons treintickets kunnen omruilen en brengen gewoon een extra dagje in Hanoi door. Er is daar nog veel te zien. We hebben als het goed is een iets luxere trein vanacht. Eergisterenochtend stonden we om 5 uur 's ochtends op het station van Lao Cai. Ook daar vertrekken we weer. We zijn de treinen in India gewend, die zijn heel aangenaam. Er was niets mis met onze Vietnamese trein, maar het was wel heel minimaal, op het armoedige af. We hadden een zogenaamde soft sleeper, een 'luxe' slaaptrein (hard sleeper is de goedkope versie). Het treinstel was redelijk afgeleefd en wat viezig. Maar goed we hebben er goed geslapen. We zijnbenieuwd hoe de trein vandaag eriut ziet.

tota

Hoi,stuur wel eens wat, maar her gaat wel eens mis
Joya zei je moet op opslaan drukken,dus dat ga ik nuz proberen!Bizar dat jullie in zon koude zijn terecht gekomen,hier wordt het al wat milder,Marocco was geweldig,zou daar best willen wonen op mijn oude dagdie als naast de deur zit!Heb heimwee in tijden niet zo genoten van vakantie,Waar gaan jullie naar toe na vietnnam,moest wel veel lezen toen ik terug was!nou dag en zoek warme landen op!

Irene

poeh, dat klinkt als iets te barre omstandigheden, fijn dat jullie de tickets konden ruilen? Hoe doen jullie Vlaamse reisgenoten het trouwens met onderwijzen?
Gisteren was hier even 1 heldere dag tussen vele grijze dagen in, ook nog in de gelegenheid om naar de tuin te gaan, wat wil je nog meer:-)
Michel las een kranteartikeltje van een meteoroloog dat die een vroeg en zacht voorjaar verwachtte, ik heb wel zin om dat gewoon maar te geloven;-)
Reintje, wat heb je trouwens aan je heup?
Als het weer meezit, gaan wij trouwens het seizoen inluiden op de tuin: 31-3 tot 3-4 gaan M en ik een paar dagen samen weg, mijn ouders passen op, we hebben besloten die dagen op de tuin door te brengen(moest wel beloven niet de HELE dag in de tuin te werken:-)
mis jullie!
Liefs
I

carolien

Hoi jongens, wat een barre boze omstandigheden zeg, dat was niet te voorspellen natuurlijk! Hier is het heel regenachtig hoor dus ook niet genieten. Verder zijn we allemaal ziek geweest en daarom was het een beetje stil van onze kant. We hebben leuke nieuwe huisdieren zoals vleermuizen en een nest gewone muisjes.... Daan heeft de aanlooproute nu dichtgestopt we hopen dat dat gaat helpen. In het weekend even Skypen?
groetjes en liefs,
\Carolien