vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

Revolutionair Vietnam

Vandaag was het al weer de laatste dag Hanoi, althans voorlopig, want dit is een soort uitvalsbasis voor ons bezoek aan Noord Vietnam. Morgen vertreken we verder richting het Noord-oosten.

Ook vandaag was het weer mistig en fris, maar we beginnen er aan te wennen. We hebben het lesgeven hier naar de middag verplaatst, want het warme weer is afwezig, dus hoeven we ons daar niet op aan te passen. Sterker nog, het is zelfs zeer aangenaam om ’s ochtends wat langer in bed te liggen.

Na het ontbijt zijn we naar het Museum van de Revolutie gegaan. Het was een “gezellig” ouderwets Communistisch museum. Het deed Reintje en Gert-Jan erg denken aan de musea in de voormalige Sovjet Unie en het voormalige Oost-Europa. Het museum stond in het teken van de overwinning op de Fransen en de Amerikanen. Ook de resultaten van het zelfstandig Vietnam werden rijkelijk belicht. Natuurlijk met veel foto’s en gebruiksartikelen van Ho-Chi-Minh. We waren de enige bezoekers, dus Isa en Luka konden lekker rond rennen zonder anderen te storen. De guillotine van de Franse bezetters vonden ze toch wel het meest fascinerend. Alles bij elkaar een interessant uitje.

De lunch hebben we genuttigd vlak bij de St. Joseph kathedraal. Grappig was dat er oude posters van Albert Heijn in het restaurant hingen. Gisteren hadden we de kathdraal al bezocht. Luka wilde er nog een keer heen. Deze keer niet vanwege baby Jesus, maar vanwege een bedelende vrouw met de “olifantenziekte “ (vreselijk vervormd gezicht) die voor de kathedraal zat, bleek later. Die mevrouw heeft hem gisteren en vandaag in zijn hoofd erg beziggehouden. Gelukkig zat ze er vandaag niet meer.

De middag hebben we lesgevend doorgebracht in het huis van Cees. Het doet de kinderen goed om hier te logeren. Ze voelen zich hier erg thuis en het is leuk om te zien hoe ze aansluiting vinden bij de Vietnamese kinderen hier in huis. En natuurlijk is er het Vlaamse gezin. ’s Avonds hebben ze veel lol met elkaar. Het kost ons moeite om ze in bed te krijgen. In Thailand waren ze altijd moe aan het einde van de dag. De hitte werkte waarschijnlijk uitputtend. Het eten gaat hier met de kinderen ook een stuk makkelijker. Het eten is een stuk minder gekruid en we horen ze eigenlijk helemaal niet tijdens het eten. Ze peuzelen alles gestaag op. Het gaat wel een stuk langzamer met die stokjes.

Morgen vertrekken we voor een paar dagen naar het eiland Quan Lan en Halong Bay. Quan Lan is een eiland in het Noordoosten tegen Halong Bay aan. Het eiland is 25 km lang en schijnt wat weg te hebben van een waddeneiland. Het is ons plan om daar drie nachten te blijven en dan een boottocht in Halong Bay te maken. Halong Bay is een kustgebied met bijzondere kleine eilanden/rotsformaties. In de film Indochine is dit gebied prominent aanwezig. We zullen gedurende twee dagen en Ă©Ă©n nacht daar rondvaren. Op de kaart van onze site is de lokatie aangegeven. Waarschijnlijk hebben we daar geen internetverbinding, dus zal er een paar dagen blogstilte heersen.

Sandra

Wat lief, thnx!!! ...rest van de tekst ...zie e-mail...
Veel plezier op Quan Lan en Halong Bay. Heb net even gegoogeld...wat een nare omgeving. ...hihi...
Bij deze veel zonnestralen toegestuurd opdat het daar in het noordoosten wat warmer zal zijn. Dikke kus van San