vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

Nog twee dagen India en dan op naar Israel

Het zit er bijna op in India. De afgelopen week bij de familie Jangid stond grotendeels in het teken van het afronden van het lesprogramma. Voor Luka was het gewoon het reguliere lesprogramma, maar bij Isa moesten we een aantal methode afhankelijke toetsen afnemen. Dit zijn toetsen waarbij, onafhankelijk van de gehanteerde lesmethode, afgelezen kan worden waar je kind in de lesstof zit. Dat was nog best wel een klus. Maar goed het zit erop! De meivakantie is begonnen. De laatste schooldag hebben we met alle kinderen gevierd met ijs, chips en cola. Het was toch wel even een raar moment bij het opbergen van de schoolspullen. Vijf maanden lang leef je dag in dag uit met die spullen en van de een op andere dag gebruik je het niet meer.

Isa en Luka hebben het hier enorm naar hun zin. Ze spelen heel veel met de kinderen hier. Dat speelt zich vooral af in de avonduren, want in de middag is het veel te heet: ca 40 graden. In de middaghangen we allemaalop bed: beetje rusten, lezen, film kijken, kletsen en drinken.Het resultaat is wel dat Isa pas tegen 23.00 uur in slaap valt en pas om 9.00 uur wakker wordt. Overmorgen vliegen we midden in de nacht en dat in combinatie met het tijdsverschil in Israel zal wel een flink ontregelt slaapschema opleveren volgende week.

Het is ook ontzettend leuk om te zien dat Isa nu ook Engels begint te praten. Het is natuurlijk zeer basaal Engels, maar het lukt haar aardig om met de kinderen te communiceren. De eerste maanden durfde ze het niet, maar nu gaat het prima. Als wij Engels praten krijgt ze al best wel wat mee van de conversaties.

We hebben vanwege de hitte niet zoveel uitstapjes gemaakt. Maar je krijgt ontzettend veel mee van het dagelijks leven van in en rond het huis. Zo zit er hier een meubelmaker op het hof van het huis die dagelijk stoelen maakt. Ook komt er bijna iedere dag een monteur langs die een motorfiets (die helemaal uit mekaar ligt) in mekaar zet.

Reintje en Gert-Jan waren deze reis tamelijk ziektevrij, maar de afgelopen dagen was het toch raak. We waren allebei aan de diarhee (Delhi-belly) en waren tamelijk slap. Maar echt ziek waren we gelukkig niet. Toen wij weer opgeknapt waren werd Luka ziek (koorts en hoesten). Gelukkig duurde dat maar één dag. Veel mensen worden momenteel in India ziek. De enorme hitte tast je afweersysteem duidelijk aan. We waren van plan om deze twee dagenhet Sarika National Park te bezoeken, maar dat is vanwege die fysieke ongemakken niet gebeurd.

Morgenochten vertrekken we met de auto naar Delhi. We zien wel op tegen die 7 uur durende rit, maar we vertrekken vroeg. We hebben nog wel een hotel geboekt om nog wat te rusten bij aankomst. Onze reis naar Tel Aviv (via Istanbul) vertrekt om 4.45 uur 's ochtends, dus we moeten al om 2 uur op het vliegveld zijn.

San

Mijn AK buren zijn nu in Tel Aviv. Volgens hen is het daar vrij fris voor de tijd van het jaar....dus echt uitstapjes weer!!!..Goede reis maar weer!!!..kus San