vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

De baai van Halong – This is it

Na de derde nacht op Quan Lan werden we om 5.45 uur gewekt. Om 6.00 uur stond het ontbijt klaar en om 6.30 uur werden we met de tuktuk naar de haven gebracht. We namen afscheid van de lieve eigenaar en eigenares van het hotel. Om 7 uur ging de boot naar Halong stad. Het was een mooie boottocht door de baai, maar door de snelheid van de boot krijg je het bijzondere karakter van de baai maar voor een deel mee. Om meer van de baai te kunnen zien hadden we een tweedaagse boottocht door de baai geboekt. Aangekomen in Halong stad moesten we nog twee uur wachten op onze boot. In een parkje hebben wat spelletjes met kinderen gedaan. Het is wel een voordeel om met Nederlandstalige kinderen op stap te zijn. Ze hebben veel (lol) aanmekaar.

De twee dagen op de boot waren een kleine vakantie in onze reis. Nadat we onze kamers op de boot hadden ingericht stond het eten klaar. Gedurende twee dagen leefden we van maaltijd naar maaltijd. De eerste dag op de boot was wel een beetje een telleurstelling, want na een uur varen gingen we een grot bezoeken en bleven eigenlijk tot de volgende ochtend op dezelfde plek liggen. Voor het avondeten hebben de kinderen nog karaoke gezongen - vooral Luka die zijn Micheal Jackson repertoire weer uit de kast kon halen. De kajuiten op de boot waren zeer aangenaam: met verwarming en warme douche. Toen iedereen op bed lag hebben we inde gezamenlijke ruimte de dvd'This is It ' over het laatste concert van Michael Jackson gekeken, die we van Mattias hadden gekregen. Was wel een beetje absurd om zo'n dvd op zo'n afgelegen plek te kijken.

De tweede dag was zekergeen telleurstelling. Na het ontbijt hebben we een mooi deel van de baai bezocht. Lesgeven ging prima op de boot.

Aan het einde van de dag waren we weer bij Cees in Hanoi. Morgen vertrekken we weer uit Hanoi. Dan nemen we de nachttrein naar Sapa in het noorden. Reizigers die daar geweest zijn kwamen met zorgelijke verhalen - nog kouder, slechts enkele graden boven nul.