vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

De Lage Landen verenigen zich

De treinreis naar Hanoi verliep voorspoedig. Gert-Jan was helemaal in zijn nopjes, want we hadden de Pumpkin Express. Die had hij een half jaar geleden al op het oog en bij toeval waren onze plaatsen in de wagons van deze maatschappij geboekt. In Sapa heeft een aantal hotels eigen treinwagons waarin ze hun gasten naar Sapa vervoeren. In dit geval waren de wagons van het Pumpkin hotel. Keurige wagons, met schoon beddegoed en een “gezellig” schemerlampje op het tafeltje. Om 20.00 uur vertrok de trein stipt. We hadden ons voorbereid om vroeg en goed te gaan slapen: slaappil in, kinderen een luier aan (uiteraard onder protest, want daar zijn ze al lang vanaf), even lezen en pitten. Dat pakte wonder boven wonder ook zo uit. Iedereen heeft goed tot 4.30 uur geslapen. Om 5.15 uur lagen we na een snelle taxirit weer in ons bedje bij Cees in Hanoi. Er hebben zich wel vreemde dingen in onze cabine afgesleepd. Bij ontwaken stonden er twee lege yochurtbakjes op het tafeltje tussen de bedden. De grote vraag is wie ze heeft opgegeten. De kinderen ontkenden meteen. Logisch, want het lijkt onwaarschijnlijk dat ze van het stapelbed naar beneden zouden klimmen, op zoek gaan naar yochurt, er vezeltjes in doen (want er zaten nog resten van toegevoegde vezeltjes in) en dan weer gaan slapen. Zowel Reintje als Gert-Jan kunnen zich niet herinneren yochurt midden in de nacht gegeten te hebben. Maar de verdenking valt volgens Gert-Jan toch op Reintje. Reintje was namelijk ook verbaasd dat ze o.a. een trui had uit gedaan. Daar kon ze zich ook niets meer van herinneren. Bovendien eet Reintje altijd vezels in haar yochurt...

Voordat we de trein in mochten hebben we in de stationshal nog een Belgisch gezin ontmoet en wel met vier kinderen (jongens). Voor de kennismaking wees Gert-Jan Reintje op de aanwezigheid van het gezin en herinnerde haar eraan dat hij voor vertrek het blog van dit gezin had gelezen. Aangezien het gezin deels dezelfde reisroute aflegt had Gert-Jan thuis gezegd dat wie het gezin vast nog tegen zouden komen. Na kennismaking bleek het inderdaad het betreffende gezin te zijn.

Nadat we bij Cees uitgeslapen hadden en rustige ontbeten hadden zijn we afgereis naar de dierentuin van Hanoi. Daar hadden we samen met het andere Belgische gezin afgesproken met het versontmoete Belgische gezin. Het was een leuk uitstapje. De kinderen konden flink ravotten en met elkaar de dieren voeren en verscheidene kermisatracties uitproberen. Het was allemaal wat krakkemikkig, maar dat mocht de pret niet drukken. Vooral Luka vond het fantastisch dat hij met vier andere jongens flink tekeer kon gaan in de botsauto’s. Voor Reintje en Gert-Jan was het plezierig om even met de ouders te praten over het lesgeven van de kinderen. Dit gezin is maarliefst 8 maanden op reis en moet lesgeven aan de twee oudsten. Toch fijn om te ontdekken dat er ook andere “gekken” zijn die het onderwijs van hun kinderen voor een tijdje op zich nemen. Na de dierentuin zijn we als dagafsluiting met zijn allen uit eten gegaan. Morgen gaan Frederik, Riet en Ilya weer verder. Wij blijven hier nog een dagje langen. We hebben een ontzettend leuke tijd met ze gehad en we zullen ze zeker missen! Maar de kans is groot dat we ze in het zuiden nog wel een keer tegenkomen.

San

Het Yoghurt Mysterie...hm...vreemde slaappillen...hahaha!

Hier beleven we ook veel avonturen...gisteren nieuwe meterkasten gekregen dus een hele dag zonder elektra en gas. En nu blijkt dat we een gaslek hebben. Nogal ernstig, alle leidingen moeten vernieuwd worden.
Gelukkig hebben we wel een elektrisch kookplaatje (2 pits) en kacheltje te leen gekregen. Straks maar de buren lief aan kijken of we mogen douchen en jullie nadoen om het warm te krijgen....met onze voeten in een teiltje warm water...Lijkt een beetje op het tuinleven en op jullie omstandigheden in Verweggistan......doe ook erg mijn best om in deze primitieve omstandigheden het vakantie gevoel naar boven te halen. Wil nog niet helemaal lukken, eigenlijk helemaal niet, maar misschien komt dat nog.
Dikke kus, San

Nicole

Ja, het zijn vast de slaappillen die je geheugen hebben gewist, Reintje. De kinderen doen echt niet uit zichzelf vezeltjes in hun yoghurt, ha ha. Hopelijk is het beter weer in het zuiden!