vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

Tot ziens Nepal

De bagage staat ingepakt voor ons vertrek morgen naar India. We hebben inmiddels heel wat ervaring met inpakken waardoor het steeds sneller gaat. Zo langzamerhand slepen we ook wel minder schoolspullenmee. Boeken die uit zijn hebben we weggegooid. Maarsouveniers komen er steeds meer bij. Het is een dik uur vliegen van Kathmandu naar Delhi. Rajesh komt ons ophalen met de auto. De rit naar zijn huis in Nawalgarh duurt minstens 7 uur en we zitten met zijn vieren achterin!

We hebben twee prettige dagen in Katmandu doorgebracht. De eerste dag was nog een lesdag. ‘s Middags zijn we naar de Garden of Dreams geweest. Dat is een door Oostenrijk medegefinancierde opgeknapte koninklijke tuin.Wij hebben er paaseieren verstopt voor de kinderen die ze tot hun grote vreugde mochten zoeken. Beetje vroeg maar in India gaan we echt geen chocolade eitjes vinden. Ook gewone eieren kunnen we daar niet schilderen want onze vrienden zijn stricte Hindoes die geen eieren eten. Daarna hebben we een jongens en meiden middag gehouden. Dat wil zeggen dat Gert Jan op stap ging met Luka en Reintje met Isa. We troffen elkaar weer bij een Italiaans restaurant. Ook vandaag hebben we ons even op Westers eten getrakteerd voordat het de komende weken alleen Indiaas eten wordt. We kunnen het niet beter treffen dan Indiaas te mogen eten bij onze vriendin Sarla die geweldig kookt, maar even vertrouwd Westerseten is ook fijn.

Op de valreep hebben Isa en Luka nog in de Garden of Dreams kennis gemaakt met twee meisjes uit Zuid-Afrika. Het ene moment zaten we allemaal rustig te lezen in het park en het andere moment was Isa er vandoor en was kikkervisjes (padvissies in het Afrikaans) te vangen met de twee Zuid-Afrikaanse meisjes. Isa wil graag Engels leren, omdat ze gefrustreerd raakt dat ze niet met andere kinderen kan praten. Maar deze keer lag het iets anders, want dat Afrikaans lijkt toch wel heel erg op Nederlands. Vlak voor we weggingen hebben Isa en Luka nog even verstoppertje gespeeld. Het was erg leuk om te zien hoe die kinderen in zeer korte tijd met elkaar lol hadden.

Vandaag zijn we naar Pashupatinath tempel en de daarbij gelegen crematie ‘ghats' geweest. Het is een enorm uitgebreid en indrukwekkend complex met tempels en tombes. Er lopen veel Sadhu's rond (hindoekluizenaars). We hadden gedacht dat de kinderen meer zouden reageren op hun geverfde gezichten en soms hele lange haar maar ze hebben afgelopen weken al af en toe een Sadhu gezien. Er waren twee crematies aan de gang langs de rivier en dat vonden ze wel weer fascinerend. Ze hadden weer vele vragen, niet alleen hierover maar ook over Hindoeisme en over Boedha. De eerste reizen naar India hebben we ons proberen te verdiepen in al het Hindoisme maar we vinden het ongelofelijk complex. Het valt dan niet mee ook de nieuwsgierigheid van de kinderen te bevredigen. Tussendoor gingen we op een terrasje wat drinken. Het was even schrikken toen een aap het pakje met magosap van Reintje van de tafel stal en het helemaal openscheurde en uitlikte.

Al met al hebben we een hele fijne tijd in Nepal gehad en zullen Nepal zeker gaan missen.

Op naar India.

Bhaven F.G. Heeremans

Veel plezier in India.Lees net dit laatste leuke bericht.Moedig hoor.Veilig en mooi vervolg.Grts Bhaven

carolien

nou het is hier nog ochtend maar als ik zo over dat indiaase eten lees, krijg ik al trek hoor!
Leuk dat de kinderen het ook zo goed hebben en makkelijk contact maken. Zo fijn om te zien altijd.
Hier alles oké, morgen schaatst nina mee met het ijdansgala van de club, wies ook trouwens. Liann gaat mee als publiek en tante mirjam ook. Ik ben heel benieuwd.... ze zijn elfjes:-)
moet nu vetrder... liefs!
carolien