vanuit-de-hunzestraat-de-wijde-wereld-in.reismee.nl

Leven in Nawalgarh

De kinderen zijn uien aan het pellen in de keuken. Vanavond maken wij spaghetti met tomatensaus. Dat is traditie als we bij de Jangids op bezoek zijn. Isa wil Sarla elke dag helpen met het bereiden van het eten, het liefst het bakken van chapati's. Gisteren gaf Sarla een kookworkshop aan een Franse dame en dat Isa het gevoel gaf dat haar plaatsje werd ingepikt J. Isa wil graag een hotel beginnen, net als Rajesh.

De eerste schoolweek in Nawalgarh zit erop. De eerste dag ging prima, ze volgden nog hun ritme. De dagen daarna ging het moeilijker. Het avondeten is laat en Rajesh zijn kinderen gaan rond 10 uur naar bed. Wij stoppen onze kinderen eerder in bed, maar doordat ze de andere kinderen nog horen blijven ze actief en mopperen dat ze niet kunnen slapen. Dit heeft tot gevolg dat ze de volgende dag pas rond achten wakker worden en we daardoor laat met school beginnen. Hierdoor hebben ze meer last van de hitte. Gelukkig ging het vandaag alweer beter. Gelukkig maar want volgende week , de laatste week staan er allerlei methode onafhankelijke toetsen op het programma voor Isa.

De Jangid kinderen moeten elke dag al om 7 uur naar school en zijn om half drie weer thuis. Zij zien het lesmateriaal van onze kids en zien dat het veel praktischer onderwijs is dan zij zelf krijgen. Zij krijgen bijna alleen theoretisch onderwijs en alleen een uur gym per week. Ze komen uit school altijd naar huis. Ze gaan nooit bij vriendjes spelen en vriendjes komen nooit bij hen. Ze hebben veel huiswerk elke dag. Op zaterdag hebben ze ook school. Op zondag zien ze hun neven en gaan ze bijvoorbeeld cricket spelen op de boerderij. Ze hebben ook elke dag een paar taakjes om hun ouders mee te helpen in het hotel bijvoorbeeld melk halen of het eten serveren. Kortom, ze hebben een stuk minder vrijheid dan onze kinderen. Rajesh en Sarla vinden de druk vanuit school ook te groot, maar willen tegelijkertijd goed onderwijs voor hun kinderen en dan is dit de enige optie. In huis woont ook nog een neef uit Jaipur. Zijn ouders kunnen zo'n dure ‘public' school niet betalen en Rajesh betaald en geeft ook onderdak. Hij kan het erg goed vinden met Cucu de middelste zoon dus dat is fijn voor beide jongens.

De kinderen hebben het onderling erg naar hun zin. Zo is Gudiya nu ook aan het helpen met uien snijden. Hierdoor konden Gert-Jan en Reintje gistermiddag samen eens een fietstochtje maken. Voor het eerst met zijn 2-en op stap sinds vier maanden!

's Avonds als de kinderen slapen is het tijd om als volwassenen smaen te kletsen. We hebben dan veel lol samen en gaan veel te laat slapen. Valt best mee hoor om 24.00 uur, maar dat zijn we niet meer gewend. Meestal gaan we vaak vroeg slapen.

Morgen gaan we naar Bikaner het fort bezoeken en aan het einde van de dag een tochtje op een kameel maken in de woestijn. Ook zullen we in de woestijn overnachten.

Sandra

Foto's en filmpjes zien er erg gezellig uit!!
Enne.. het einde is in zicht hoor....nog maar een paar weekjes en dan hebben jullie eindelijk weer tijd voor elkaar...:)...nog even volhouden dus...hahaha

Irene

je bedoelt tijd voor onze kinderen die zo nodig in hun tuin moeten gaan spelen;-)